Dziedzictwo Kulturowe
Z inicjatywy Polskiej Sekcji CIOFF® opracowany został program autorski dr Joanny Angiel i mgr Ewy Repsch "Edukacja regionalna - dziedzictwo kulturowe w regionie".
Edukacja młodego pokolenia Polaków w zakresie dziedzictwa kulturowego, przekazywanie dzieciom i młodzieży tradycji narodowych w ich możliwie najwierniejszej formie oraz pielęgnowanie, kultywowanie i rozwijanie
tych tradycji stanowi jeden z głównych celów działania Polskiej Sekcji CIOFF®, jak również pozostałych Sekcji Narodowych w innych krajach świata, będących członkami CIOFF®. Realizacja tego celu stała
się w znacznej mierze pomostem łączącym działania Polskiej Sekcji CIOFF® z zadaniami stawianymi zreformowanej szkole w zakresie edukacji regionalnej.
Wielu nauczycieli i wychowawców od dawna już dostrzegło w regionalizmie doskonałego sojusznika w pracy dydaktyczno - wychowawczej i kulturalnej. Ożywiając aktywność najbliższego otoczenia,
ruch ten wychodzi niejako naprzeciw podstawowym zasadom nauczania, tj. zasadzie poglądowości i stopniowania trudności.
Niewątpliwą także zasługą szkoły jest utrwalone już w świadomości społecznej przekonanie o wielkiej wartości zabytków takich jak zamki, pałace, zabytkowe kościoły,
czy wielkich dzieł literatury, sztuk pięknych, muzyki.
Inaczej jest z dziedzictwem kultury tradycyjnej. Wiedza o tym, że gwara ludowa, stare obyczaje i obrzędy, taniec, muzyka, pieśni i podania, zabudowania, sprzęty, ubiory, są dziedzictwem przeszłości,
zaś środowisko przyrodnicze i społeczne stanowi istotny element jego poznawania, wciąż jeszcze nie znajduje dostatecznego zrozumienia zarówno twórców i kontynuatorów tej kultury, jak i ogółu społeczeństwa.
Dalsza erozja tradycyjnej kultury stanowi zagrożenie dla kultury narodowej. Pozbawienie się tradycyjnych źródeł kultury skazywałoby Polskę na dominujące wpływy interetniczne,
a w konsekwencji na zanikanie tożsamości narodowej.
Mamy nadzieję, iż ten program może stanowić istotną pomoc w wyposażaniu młodego pokolenia w pewne kwantum wiedzy o tradycji kulturowej własnego regionu - małej Ojczyzny, Kraju, wreszcie świata,
ale także w rozwijaniu i przekształcaniu spontanicznej motywacji poznawczej, w motywację świadomego systematycznego działania, rozbudzaniu zdolności twórczych i możliwości artystycznych
oraz wrażliwości na drugiego człowieka. Głównym wszak źródłem wiedzy są osobiste doświadczenia zdobywane w trakcie poznawczej i twórczej aktywności dziecka.
Tak więc zadaniem edukacji winno być też przywrócenie dziedzictwa kulturowego w regionie, jako żywej inspiracji działań twórczych, koniecznej przy odszukiwaniu i zachowaniu swej tożsamości.
Zakres i różnorodność problematyki związanej z wprowadzeniem edukacji regionalnej - dziedzictwa kulturowego, wiele różnych poziomów wiekowych i możliwości percepcji dziecka, mnogość przedmiotów,
w których zadania programu mogą i winny być uwzględniane powoduje, iż szkole organizacyjnie, finansowo i kadrowo może być trudno podołać samodzielnej realizacji stawianych celów. Tym bardziej
zasadne jest wykorzystywanie wszelkich możliwości jej współdziałania z instytucjami i organizacjami pozaszkolnymi.
Tutaj też widzimy miejsce dla Polskiej Sekcji CIOFF® z jej ofertą wykorzystania posiadanego potencjału dla wsparcia szkoły w realizacji programu. A jest to potencjał niemały: Rada Ekspertów
d/s Folkloru skupiająca najwybitniejszych specjalistów z tej dziedziny w kraju, ośrodki i domy kultury, zespoły folklorystyczne z ich kadrą instruktorską, twórcy ludowi - ich wiedzę i doświadczenie,
zapał i chęć współpracy stawiamy do Państwa dyspozycji.
Uznając "Dziedzictwo Kulturowe w Regionie" za fundamentalny dokument programowy dla edukacji młodego pokolenia w duchu najistotniejszych wartości naszych tradycji narodowych oraz identyfikując się z celami
podstaw programowych w tym zakresie z zreformowanej szkole, Polska Sekcja CIOFF® będzie czynić wszystko co w jej mocy, by dokumenty te wprowadzać w życie i wspomagać szkołę w realizowaniu ich postanowień.